Subscribe:

Penjejak

Labels

Friday, June 24, 2011

ayuh !! semua ke himpunan aman bersih 2.0 - 9 julai 2011.

salam

malaysia mengamalkan sistem demokrasi pilihanraya berparlimen, maksudnya untuk menubuhkan sebuah kerajaan rakyat perlu keluar mengundi yang dikendalikan oleh suruhanjaya pilihanraya (spr).

sistem demokrasi pilihanraya berparlimen tidak melanggar syarak dan boleh dilaksanakan. spr sepatutnya menjadi badan bebas dalam mengendalikan pilihanraya, bebas, adil dan tidak berat sebelah akan tetapi apa yang terjadi sekarang ini, suasana di malaysia semua badan yang dikatakan bebas tadi telah mengikut telunjuk parti yang memerintah.

walaupun ada negeri yang menang dan ada yang negeri tewas yang kononnya dikatakan adil dan telus dalam pilihanraya.. ya ! tetapi dari sudut lain dan banyak sudut lagi pilihanraya ini berada di atas padang yang tak rata umpama dalam gelanggang tinju seorang diikat tangan dan kaki dan seorang lagi bebas dan pengadil berat sebelah kepada yang bebas tadi.. bayangkan sapa yang kena lanyak !!

atas sebab itulah rakyat menuntut supaya beberapa perkara dalam sistem demokrasi dikembalikan hak nya kepada rakyat. ke arah demokrasi yang telus.

antara 8 tuntutan hak rakyat ialah :
1. bersihkan senarai undi. (daftar pemilih)
2. mereformasikan undi pos (mansuhkan sebab tidak diyakini ketelusannya)
3.guna dakwat kekal selepas membuang undi (ada kes sorang undi banyak kali berlainan tempat)
4.masa kempen minima 21 hari.(pihak pemerintah bertalu-talu kempen melaui tv/radio)
5.akses media yang adil dan bebas.(siaran perdana untuk semua yang bertanding)
6.kukuhkan institut awam.( jangan gunakan harta kerajaan untuk berkempen)
7.hentikan rasuah.(gadaikan maruah dan negara sebab menang atas perkara jijik dan hina)
8.hentikan politik kotor.(elakkan budaya fitnah dan jatuhkan maruah seseorang)

rakyat yakin dan percaya jika semua ini berlaku dan semua parti bertanding atas tanah yang rata, adil dan bebas.. satu keputusan yang sangat memuaskan dan corak pemerintahan negara malaysia akan berubah kearah yang lebih baik dan amanah yang jauh dari budaya rasuah, penindasan dan berkebajikan mengikut lunas-lunas agama yang suci.

oleh itu.. ayuh !! anak-anak muda semua yang cintakan keadilan, kita turun ramai-ramai BERHIMPUN SECARA AMAN ( walk for democracy) pada 9 julai, sabtu jam 2 petang di kuala lumpur. pakai baju warna kuning

diharapkan tiada yang melakukan provokasi dengan sengaja untuk menghuru harakan keadaan dan diharapkan juga pihak berkuasa menjaga keamanan peserta himpunan aman bukan pemula provokasi sebab daripada selesai dengan segera mungkin berlarutan hingga berjam-jam.

dacs selangor dan dacs malaysia menjemput semua rakyat terutama belia/pemuda untuk sertai.
WALK FOR PEACE & DEMOCRACY.

0 Komen:

Post a Comment