Subscribe:

Penjejak

Labels

Monday, June 06, 2011

rasuah.. oh rasuah...

assalamualaikum,

rasuah ? satu penyakit yang sangat merbahaya jika menghinggap..dari segi islam pun sudah salah atau lebih tepat lagi haram jika seseorang itu memberi atau menerima rasuah.

biasanya rasuah ini berlegar dikalangan orang bisnes dan ahli politik yang tak takut pada Allah tetapi kini malah dari dulu lagi amalan rasuah ini sudah berjangkit ke dunia sukan terutamanya di malaysia khasnya.

sukan..tak kiralah sukan apa pun akan hancur merudum jika penyakit rasuah berleluasa dan lebih parah lagi jika orang politik yang memimpin sesuatu badan sukan. sebabnya dengan kuasa politik yang dia miliki, dia boleh menolak dan mengambil sesiapa sahaja yang dia suka untuk duduk dibarisan depan sesuatu badan sukan itu.

makna kata sapa yang rasuah lebih, dialah yang dapat walaupun dia tidak layak !!

amalan rasuah ini sudah berakar umbi di semua agensi yang ada di malaysia ini. sebab itulah agama sangat-sangat melarang umatnya melakukan amalan rasuah. yang layak tapi takde duit akan tersingkir dan yang tak layak tapi berduit terpilih.

dalam sukan bolasepak sebagai contoh.. amalan rasuah ini terjadi disemua peringkat dari sekecil-kecil kelab hingga sebesar-besar kelab, dari pemain hingga ke atasan.. sebab itulah sukan negara kita semakin mundur.

perkara ini juga terjadi diperingkat antarabangsa.

dacs selangor sangat-sangat mengharapkan budaya rasuah ini di hentikan dan diperangi habis-habisan. jika ini berlaku.. insyaAllah kemajuan dalam semua jenis sukan akan menyinar kembali.

si pelaku rasuah tak kaya pun, malah hidup dia sekeluarga akan terus sengsara secara zahir dan batin sebab benda haram mengalir dalam darah daging nya...

wujudkan akta yang berat kepada pelaku supaya menjadi iktibar kepada yang lain dan jangan pula yang menjaga akta pulak yang paling kuat makan rasuah !!!

majulah sukan untuk semua... sekian.

0 Komen:

Post a Comment