Subscribe:

Penjejak

Labels

Monday, April 26, 2010

mustafa masyhur

mustafa masyhur dilahirkan pada 15 september 1921di kampung saadiyyin,muhafazah syarqiyyah,mesir. keluarga beliau mementingkan ajaran agama islam. mustafa masyhur adalah mursyidur am ikhwan muslimin dari tahun 1996-2002.

beliau adalah graduan fakulti sains universiti kaherah pada tahun 1942. selepas tamat pengajian beliau dilantik menjadi pegawai kaji cuaca di kementerian sains mesir.

menyertai ikhwan muslimin
mustafa masyhur melibatkan diri dalam pertubuhan ikhwan muslimin lapan tahun selepas pertubuan itu ditubuhkan. beliau tertarik dengan ikhwanul muslimin apabila beliau sering menghadiri majlis-majlis ilmu dan agama di masjid.kemudiannya beliau mengikuti majlis ilmu yang disampaikan oleh imam hassan al banna dimasjid itu. selepas mendengar ceramahnya,hatinya tertarik mahu mengikuti gerakan ikhwanul muslimin.

mustafa masyhur dilantik menjadi mursyidur am ke 5 pada tahun 1996. sebelum beliau dilantik menjadi mursyidur am ikhwan muslimin, beliau pernah ditangkap dan dipenjarakan beberapa kali oleh jamal abdul nasir yang ketika itu menjadi pemerintah kerajaan mesir. kali pertama beliau ditangkap adalah pada tahun 1948 atas tuduhan menentang kerajaan mesir. beliau meringkuk dalam penjara selama 3 tahun. pada tahun 1954, beliau ditahan sekali lagi selama 10 tahun atas tuduhan terlibat dengan percubaan membunuh presiden mesir.

kali terakhir beliau ditangkap pada tahunn1965-1971 bersama-sama rakan beliau sayyid qutub yang dijatuhkan hukuman gantung. namun beliau bernasib baik kerana dibebaskan oleh presiden mesir yang baru iaitu anwar sadat. anwar sadat memberi pengampunan kepada kebanyakkan ahli ikhwanul muslimin yang dipenjarakan. namum, keselamatan mustafa masyhur tidak terjamin apabila beliau cuba ditangkap sekali lagi oleh anwar sadat.

sebelum beliau berjaya ditangkap oleh anwar sadat, beliau sempat melarikan diri ke kuwait. ahli-ahli ikhwanul muslimin yang lain ditangkap secara beramai-ramai pada tahun1971. kemudian beliau berpindah ke jerman dan tinggal disana selama 5tahun. dijerman, beliau mengaturkan beberapa langkah dan strategi bagi mencari ahli-ahli baru dan pengaruh ikhwanul muslimin diseluruh dunia serta mewujudkan tanzim antarabangsa ikhwan pada tahun 1981.

sebelum mursyidur am ke 3, syeikh umar tilmisani meninggal dunia, syeikh hamid abu an nasr dilantik menjadi mursyidur am yang baru. manakala mustafa mashyur dilantik menjadi timbalan. pada tahun 1996 syeikh hamis abu an nasr meninggal dunia, maka mustafa mashyur dilantik menjadi mursyidur am yang baru.

semasa memegang tampuk pimpinan ikhawan muslimin, beliau menjalankan tugasnya dengan penuh amanah dan dedikasi. beliau banyak menerima jemputan menyampaikan ceramah ke serata ceruk dunia. beliau juga individu yang mengetuai delegasi pemimpin-pemimpin gerakan islam ke kabul bagi mendamaikan kumpulan mujahidin.

walaupun tempoh perkhidmatan beliau sebgai mursyidur am tamat tempoh, beliau mendapat kepercayaan bagi meneruskan kepimpinan sebagai mursyidur am. pada febuari 2002, mustafa mashyur dilantik semula menjadi mursyidur am ikhwanul muslimin.

mustafa masyhur meninggal dunia
saat-saat kematian mustafa masyhur bermula apabila beliaudiserang penyakit pendarahan otak selepas pulang bekerja. selepas menunaikan solat asar dimasjid, beliau tidak dapat bergerak dan terpaksa dihantar ke hospital. beliau mendapat rawatan selam 2 minggu, namun beliau akhirnya menghembuskan nafasnya yang terakhir pada 14 november 2002 iaitu dalam usia 81 tahun.

sekian.

0 Komen:

Post a Comment