Subscribe:

Penjejak

Labels

Sunday, May 16, 2010

penghayatan islam..

salam..

tajuk : perkara yang menyebabkan syahadah seseorang terbatal atau murtad.

1. sujud/tunduk kepada berhala secara pilihan sendiri bukan kerana terpaksa.

2. menghina atau memperkecil-kecilkan sesuatu yang dimuliakan oleh agama seperti nama Allah yang mulia, sifat-sifat Allah, Al Quran. Hadith Nabi SAW, hukum-hakam syarak, rasul-rasul, perintah serta laranganNya dan banyak lagi.

3. mengucapkan sesuatu ucapan kekafiran yang biasanya dengan ucapan itu menyebabkan orang menyangka ia telah kafir. atau dengan terang-terang orang itu mengatakan dirinya telah menjadi kafir atau keluar daripada islam, sedangkan hal keadaannya secara ikhtiari ( pilihan sendiri, bukan paksaan)

4. perbuatan-perbuatan lain yang menyebabkan boleh terkeluar daripada islam seperti mengatakan yang wajib itu sebaliknya. juga mengatakan yang haram itu halal ( contoh judi, arak ).

firman Allah dalam Baqarah ayat 217 : " sesiapa yang murtad antara kamu daripada agamanya (islam) kemudian mati dalam kekafirannya itu, maka gugurlah segala amalan mereka di dunia dan akhirat. mereka akan menjadi penunggu neraka dan kekal didalamnya buat selama-lamanya.."

pesanan : marilah kita menjaga setiap perbuatan dan pertuturan sehari-hari, buat apa yang diperintahNya dan tinggal apa yang dilarangNya , yang haran tetap haram dan yang halal tetap halal, tak kira siapa kita, samada pemimpin ataupun rakyat sebab kita semua adalah hamba Allah taala. agar tidak terjebak atau gugurnya akidah seseorang itu secara tidak sedar atau sedar...

bersambung.....sekian.

0 Komen:

Post a Comment